
Logopedie
We vinden het erg belangrijk dat onze leerlingen communicatievaardigheden aanleren.
Zo krijgen ze handvaten om hun (basis)behoeften duidelijk te maken.
Bij de jongste kinderen gaan we zowel non-verbale als verbale communicatie uitlokken, stimuleren, uitbreiden en bijsturen.
Wanneer er gemerkt wordt dat verbale communicatie niet vanzelfsprekend is zetten we in op “totale communicatie”. Dit betekent dat we de leerlingen hulpmiddelen aanreiken zoals mimiek, klanken, natuurlijke- en SMOG-gebaren, taalbegrip, taalexpressie en spraakcomputer.
Logopedische ondersteuning gebeurt in klas, in kleine groep, en uitzonderlijk individueel.

Ergotherapie
Onze ergotherapeuten ondersteunen de ontwikkeling van de fijne motoriek en de ADL (Activiteiten van het Dagelijks Leven)- vaardigheden.
Dit gebeurt meestal in tijdens ondersteuning van klasactiviteiten (jassen aan- en uittrekken, zindelijkheidstraining, senso-koken of een echte kookactiviteit, aanleren huishoudelijke taakjes, …).
Soms gaan leerlingen ook eens in kleine groep (of uitzonderlijk individueel) mee voor fijnmotorische training met spel- en creatief materiaal, voor een snoezelactiviteit, voor basale stimulatie.

Kinesitherapie
De expertise van onze kiné’s zetten we graag in tijdens klasondersteuning voor groot-motorische activiteiten: begeleiden van leerlingen bij leren fietsen, dansen of bewegen op muziek, kleuterturnen, luchtkussen, trampoline, Sherborne, sensorische integratie, fitness, psychomotoriek en het aanleren van vrijetijdsspelen.
Onze kiné’s stellen geen handelingen op medisch voorschrift.
Is er een individueel kiné-aanbod op school, dan is dit steeds om een schoolse vaardigheid te versterken.